Despre oua

Oul este, alături de lapte, sursa proteică cel mai uşor de produs şi utilizat. Plin de calităţi, oul conţine vitamine, minerale, grăsimi şi proteine complete, majoritatea localizate în gălbenuş. Albuşul conţine predominant apă şi câteva proteine.

Un ou cu masa de 50 grame are o valoare energetică de 90-100 calorii și echivalentă ca valoare nutritivă cu aproximativ 150 ml de lapte sau 40 grame de carne sau 20 grame brânză uscată. Digestibilitatea oului este foarte ridicată: 97% pentru albuș și 100% pentru gălbenuș.

Ouăle se gătesc în multe feluri: coapte, prăjite, fierte, înăbuşite, etc. şi au un rol important de liant în liezonuri, sosuri, creme, aluaturi, sufleuri şi budinci.

Precauţii

În ciuda numeroaselor sale calităţi, ouăle prezintă şi riscuri pentru sănătate. Deoarece sunt bogate în colesterol (până la 0,8% în oul de găină şi 1,6% în oul de raţă), consumul mediu săptămânal de ouă ar trebui redus la 4 bucăţi. Principala boală – rară, din fericire – este trasmiterea prin intermediul gălbenuşului a bacteriei Salmonella enteridis, care poate duce la îmbolnăviri şi chiar moarte în cazul persoanelor cu un sistem imunitar deficitar. Totuşi, riscul e scăzut şi poate fi îndepărtat prin gătirea corespunzătoare a ouălor.

Femeile însărcinate şi copii trebuie să reducă la minim sau să evite consumul de maioneza deoarece aceasta conţine ouă crude.

Păstrare

Ouăle proaspete se conservă prin refrigerare (păstrarea în frigider), la temperaturi cuprinse între 1 şi 5 grade. Prospeţimea ouălor se poate verifica prin scufundarea lor în apă: dacă oul este culcat pe fundul vasului este proaspăt.

Cele mai folosite ouă sunt ouăle produse de către găini, însă se consumă şi ouăle de raţă, gâscă, prepeliţă, struţ etc.

Dimensiunea unui ou diferă în funcție de specia, vârsta şi hrana păsării care l-a produs.

  • XL (foarte mare) – peste 73 de grame
  • L (mare) – 63-73 de grame
  • M (mediu) – 53-63 de grame
  • S (mic) – sub 53 de grame

Majoritatea reţetelor fac referire – dacă nu se specifică altceva – la ouăle de găină, cu dimensiuni medii de 60 de grame.

BUN SAU RAU?

Oul contine toate substantele necesare organismului ?

Fals. Oul este intr-adevar un produs cu un continut ridicat de energie. In compozitia lui intra albumine, bioregulatori, cantitati mari de minerale (calciu si fier), vitaminele A, B1, B2 si acid nicotinic. insa din ou lipsesc hidratii de carbon sivitamina C.

Oul este produsul cu cea mai mare cantitate de albumine ?

Adevarat. Tocmai din acest considerent dietologii au luat albuminele care exista in ou drept un etalon. Principala caracteristica a albuminelor din ou este capacitatea de a fi asimilate foarte usor, spre deosebire de alte albumine. In ou albuminele reprezinta 93,7%, iar prin comparatie pestele contine 76% albumine, carnea de vita 73,3%, iar fasolea 58%.

Ouale sunt daunatoare pentru ficat ?

Fals. De ce? Pentru ca oul contine aminoacizi (ex. metionina) folositori pentru ficat. In plus galbenusul de ou are calitatea de a ajuta contractia vezicii biliare, stimuland astfel activitatea fierii. Dar daca aveti pietre la vezica biliaracontractiile sub actiunea galbenusului de ou sunt dureroase si se pot transforma in colici, deci in acest caz trebuie evitat consumul de oua. Se mai contraindica ouale prajite si ouale cu maioneza deoarece acestea sunt daunatoare pentru ficat.

Ouale sunt contraindicate celor care au probleme cu colesterolul ?

Da si nu. Cand vorbim despre acest subiect trebuie sa avem in vedere ca numai galbenusul de ou contine colesterol,intr-o cantitate destul de mare: 270 mg la un ou de dimensiuni medii. Studiile clinice efectuate au aratat ca dupa consumarea unui ou nivelul colesterolului in sange nu creste aproape deloc (de exemplu o ceasca de oua crude adaugata dietei zilnice creste nivelul colesterolului doar cu 9%). Deci, daca va plac foarte mult ouale dar aveti probleme cu colesterolul, mancati doar albusul. Acesta este un izvor extraordinar de proteine. Dar trebuie sa aveti in vedere un lucru: ouale sunt prezente in dulciuri, fursecuri, inghetata, paste fainoase si in alte produse alimentare.

Ouale pot provoca alergii ?

Da. Acest lucru este posibil in combinatie cu unele medicamente, cum ar fi sulfamidele din antibiotice. Pentru a preveni aparitia unor reactii alergice nu trebuie sa le dati oua copiilor pana la varsta de 6 luni.

Ouale se digera greu ?

Nu. Totul depinde de cat de proaspat este oul si de modul in care a fost preparat. Cu cat oul este supus pregatirii termice o perioada de timp mai mare, cu atat este mai greu de digerat. De aceea indicam sa consumati oul fiert moale deoarece acesta se digera in intregime dupa 1-2 ore, in timp ce oul fiert tare sau omleta se digera dupa 3 ore.

Ouale pot fi o sursa de imbolnavire cu salmonella ?

Da. Pentru a deveni cauza unei boli provocate de salmonella, ouale trebuie mai intai sa fie infectate (germenii de salmonella sunt prezenti doar intr-unul din 7.000 de oua proaspete) si sa fie pastrate mult timp in conditii necorespunzatoare. Pentru a evita neplacerile spalati oul inainte de a il prepara. Cutiile pentru pastrarea oualor in frigider trebuie de asemenea spalate din cand in cand pentru ca oul nu are coaja ermetica, iar bacteriile pot patrunde in interiorul lui.

Cat timp se mentin proaspete ouale ?

Gradul de prospetime depinde de modul in care au fost pastrate. Daca oul nu este pastrat in frigider peste o saptamana nu mai este proaspat. Daca este tinut in frigider intr-o cutie speciala cu capatul ascutit al oului in jos, pentru a nu exista presiune asupra camerei cu aer (spatiul dintre albus si coaja), el poate fi pastrat pana la 3 saptamani.

Culoarea galbenusului ne indica cat de proaspat este oul ?

Fals. Culoarea galbenusului (de la galben palid pana la galben aprins si chiar rosiatic) depinde de componenta furajelor pentru gaini.

Este bine ca oul sa fie preparat termic ?

Da. Este ideal ca oul sa fie pregatit termic deoarece daca este folosit crud proteinele din albus se asimileaza foarte greu.

Ouale ingrasa ?
Nu. Chiar daca oul este un produs foarte hranitor, el nu ingrasa. Mai mult decat atat, scopul multor diete este scaderea cantitatii de albumine din regimul alimentar, iar oul cu cele 13% proteine si 80 kcal este o adevarata comoara pentru o dieta. Astfel, 2 oua (160 kcal), 100 g de paine intermediara (236 kcal), 100 g de morcov proaspat (35 kcal), 10 g de unt(90 kcal), kiwi sau un alt fruct (50 kcal) constituie o masa excelenta pentru o dieta sanatoasa.